Archive for December, 2010


What If….

Location: 8-324

tyme: 2.26 pm

mood:. kurang sihat

 

What…….

if anyone talks to me badly..i will stay away n try to be calm..

if anyone tells me the truth..i will accept and do not ever regret..

if anyone hurts my heart..i will stay calm and pray

if anyone gves me hope..i will hold and do not keep it a bay

if anyone looks down on me..i will take it easy..and strengthen my heart

if anyone loses their temper..i will take a deep breath and be quiet

if anyone needs my help i will lend my hand..and do my very best

it’s all bcoz

i do what i born to do

what i bred to do

what i trained to do.

 

i care for anyone feelings.

just another word from me…

-mr nexus-



 

kami anak malaysia!!..

Location: on my bed

tyme: 1.33 a.m

mood:. update blog

heyy..kali ni gua nak bka crita bru plak..

ok, ni cte pasal finak suzuki cup aritu dkat bukit jalil..

ha, gua tgk live kali ni..tp bkn dkt tv yerr..xd

hmm, bhapak xsngka plak ak rmi giler2 org..

nsb ktrng xbwak kete..naek mto gak sng..xyah jalan jauh2..

smpi je kat stadium mak aii….mcm nak g bprang je rsenye..

siap ad vuvuzuela lg..mcm kat piala dunia plak..

actuallly, gua bkn xprnh g, tp yg ni org mcm semut lah dolll..

ktrng xtrus msuk sbb nak tggu mmber2 dr johor plak..

lh krg kul 7cmtu ktrng pown msuk..aduyaiii

mcm nak mati tersepit je ak rse…nsb je ak xmngndung…

kalo x..kmpem teberanak…bunguk pnya guard..lain kali bka lah pntu byk sket..

bknnya ktrang nak g bunuh org pown…apedaa..

bla start je match…amek kau, BERSEMANGAT WAJA suma pnyokong harimau muda..

ade gaklah tgk org garuda merah dlm nsbah 1:3..xd

tp nsb je match xstop,,ni sume pasal laser oltromen..

kesian gaklh tgk pnyokong garuda..mcm dbtul2 dbhm rimau dah..hahahha

tp gua salute nga pemain mesia gak lah..

xsia2 bli tket…3 gol dlm mse trdekat..tu yg tmbh smngt sume org tu..

layan beb..”safee, fahmi, norsharul”..gua salute korg..

hmm..kali ni mmg btul2 d dpan mata gua..

mercun, botol2 brtrbangan ufo dtg..haha

ad yg pakcik tua dah nk mmpus tp bhse die..hamboii, klh ank muda…

yg xbleh thn lg tu, dahaga nyer pasl, air kelling pown ktrng tibai je…

tanx yer uncle..1 malaysia kot…hahahhahaha

nway, hopfly mesia bleh bthan dkt gelora bung karno ti..

“kalo tgk bla ngara lain bleh smpi pgi ni ngra sndiri xkkan xnak sokong”

MALAYSIA BOLEH!!…MAN UTD POWN BLEH!!..HAHA

“kmngan berganda yoooo”…ehehheeehe

hehe..nilah anak2 mlysia..xd

Hatiku Sebesar Gelas Duralex..

location: my room

tyme: 12.31 pm

mood:. jumat

” Aduhai, kenapakah hidup aku selalu dirundung malang begini..? “ lelaki itu berkeluh-kesah. Selama hidupnya, dia tak pernah merasakan ketenangan yang sebenar. Hatinya tidak pernah sepi daripada merasakan kerisauan. Fikirnya, tuhan tidak pernah sudi meminjamkan kedamaian hati padanya. Dia sangat cemburu apabila memandang sekeliling. Mereka bebas ketawa dan mudah tersenyum. Tapi dia? Dia hanya mampu tenggelam dalam dunia sepi dan resahnya sendiri.

Hatinya tidak mampu mengisi segala masalah yang menghimpit jiwanya. Lalu, selepas lelah dan puas berfikir, suatu hari dia melangkah longlai menuju ke hujung kampung. Niat hatinya, ingin menemui seorang lelaki tua. Saban hari, wajah lelaki tua itu sentiasa basah dan sejuk. Damai sentiasa bertamu diwajahnya. Dia ingin sekali meminta rahsia, ” bagaimanakah boleh ku nikmati hidup begitu juga? “ . Lalu, dia terus berperi kepada lelaki tua tersebut.

Masalah keluh kesah dan kerisauannya didengari lelaki tua itu sambil tersenyum. Lalu mengajak lelaki itu ke suatu tempat iaitu ke tepi sebuah kolam yang besar sambil membawa sebiji gelas dan dua bungkus garam. Lelaki itu mengikut, walaupun hatinya sedikit hairan.

” Anak muda… ” lelaki tua itu bersuara .

” Ambillah gelas ini, isikanlah air dan masukkanlah sebungkus garam. ” ujarnya lagi. Lelaki itu yang dalam kebingungan hanya menurut. Gelas diambil…air diisi…dan garam dimasukkan. Kemudian lelaki tua itu berkata lagi.

” Sekarang kamu minumlah air tersebut “. Dalam bingung yang masih bersisa, lelaki itu mengikut kata lelaki tua itu.

” Apa rasanya? “, tanya lelaki tua itu apabila melihat kerutan di dahi lelaki tersebut.

” Masin! ” lelaki tua itu tersenyum lagi.

” Sekarang, kamu masukkan pula sebungkus garam ini ke dalam kolam itu, dan kamu hiruplah airnya. ”

Lelaki tua itu menunjukkan arah ke kolam. Sekali lagi lelaki itu hanya mengikut tanpa menyoal. Air di cedok dengan kedua belah tapak tangan dan dihirup.

” Apa rasanya, anakku? ” soal lelaki tua itu.

” Tawar, tidak masin seperti tadi “, lelaki muda itu menjawab sambil mengelap mulut.

” Anakku, adakah kamu memahami kenapa aku meminta kemu berbuat begitu tadi? ” tanya lelaki tua itu, sambil memandang tepat ke arah lelaki tersebut. Lelaki itu hanya menggeleng. Lelaki tua itu menepuk-nepuk bahu lelaki tersebut.

” Anakku, beginilah perumpamaan kita dan masalah. Garam itu umpama masalah. Gelas dan kolam umpama hati kita. Setiap orang mempunyai masalah, ditimpa masalah, dan diuji dengan masalah. Tetapi, kalau hati kita sebesar gelas, maka kita akan merasai pahitnya masalah itu, pedihnya hati kita dan keluh kesahnya kita.Tetapi kalau hati kita sebesar kolam, masalah tidak akan mengganggu kita. Kita masih boleh tersenyum, sebab kita akan mengerti masalah bukan hadir untuk menyusahkan kita. Masalah dianugerahkan untuk kita berfikir, untuk kita muhasabah diri. Masalah dan ujian akan memberi hikmah kepada kita.Anakku, itulah rahsiaku. Aku sentiasa berlapang dada, aku sentiasa membesarkan jiwaku, supaya aku boleh berfikir tentang perkara-perkara lain dan masih boleh memberi kebahagiaan padaku. Aku tidak akan sesekali membiarkan hatiku kecil seperti gelas, sehingga aku tidak mampu menanggung diriku sendiri ” .

Maka, pada petang itu. lelaki itu pulang dengan senyuman yang terukir di bibir. Dalam hati, dia berjanji, akan sentiasa membesarkan jiwa dan berlapang dada!

Moral:  Jangan lah membiarkan kita lemas dalam masalah tetapi nikmatilah masalah itu. Sesungguhnya ada hikmah disebaliknya.

Peace no war…:D

 

some say it’s heaven

location: hostel

tyme: 2.17 a.m

mood:. holiday

ha..lpe plak…gua igt nak tlis pasl aktivti hlday gua aritu..

huhu..wlpon agak bosan sbb xtau nak wat..

tp besalah…kalu cti2 mcm ni mmg free gila vavi lah..

tido mkn lyn tenet mkn tido jelah keja..

bg gua..cti msa utk berehat diumah dgn fmly yg tersyng…

btw..cti kali ni gua byk gak g merewang…

hmm fis tu gua g lahad datu…jalan2 dkt sahabt..dah arr grak kul 3 pg..

pecut jelah…amek kau sjam je bleh smpi…hehhe

nxt station gua g kk (kota kinabalu)..

kali ni gua naik burung bsr plak.. g berpoya2 wif my bro’s fmly..

habis suma shoping mall ktorng masuk…siap smpt tgk narnia 3d agi..best gak lah..

aduii..pnat btul layan karena anak2 buah…

ha..brmlm dkt nexus krmbunai rsrt ..wlpon agk jauh

tang nilah yg “some say it’s heaven tu”..mak aii!! mstly yg dtg sni org futih..

gua pown ap lg..lantas menyucikan mata…haha

pntai dia..fuhh ckup mendamaikan…menngkan jiwa dn prasaan..

bleh thn gak lah…bgn2 pagi je trus tgk laut luas trbntang..

fuhh,..desiran ombak memecah khningn malam…

yg best tu kat snilah dua smpt cri2 view utk dtmbak..

wlpon hnya gna pnasonic lumix…

nmn hasilnya ckp memuaskan…hehehe

skng ni gua nga tggu alat penembk gua..yg ni msti puas hati gla lah…

haiss..xsbr plak..xd

hmm..actually, gua punya holiday ni mgkin xinterstg sgt tp blehlah

gua enjoy gak lah…sbb mmg bg gua holiday

adlh utk bersma fmly…xd

ha..ni gmbr2 yg smpt gua tembk…

lawa x??..msti semmat kan…hihi

p/s: enjoy ur holiday…

location: hostel

tyme: 1.52 a.m

mood: korean2…

fuh..udah lma enggak mengedit ini blog..

sdh bersawang2 rsanya…haha

ha, dah strt sem bru dah…sem 6, ad lg 2 sem..

hmm..fis week ni besalah…klas pown byk yg xda…

btw..bgga siot sbb fis tyme kot i cme bck early…

b4 dis…msti lwt smggu dua mcm tu…hhaha

ak dah berubah kot..assamangat lah konokkk..

hmm..finin gak sbb byk mau diurs nih…sbjek suma clash2..

kang kalu ak xdpt grade.. ak mengamuk gak dkt pjabt nih…hehe

hmm…hpfly dis sem i cn do my best…yeah jst anther motivation…

“kalu dpt dean cra gak tu”…hahahha

angan2 tahi biawak…XD

 

Location: ats sjdah..:D

time: 7.05 pm

Mood: awal muharam

Doa Akhir Tahun Hijrah.

dibaca ketika beberapa minit sebelum masuk waktu maghrib(akhir waktu asar)



Doa Awal Tahun Hijrah

dibaca selepas menyempurnakan waktu Maghrib tahun hijrah.

skdr tmbhn..ad pndapt mngatakn amln ini adlh bidaah..

ini mgkin akn menmbulkan kekeliruan diklngn umat islam

hal ini sbb jbtn agma pown xprnh mmbnth amaln ini..

hmm..tp gua pown xpstti kbnrannya..rsenya lbh elok jika kta brtyne kpada org yg pkr..

jgnlh kta mmbuat andaian sndri dn kptsn sndiri

wallahualam..

CIVIC TYPE R EURO??

Location: home

Time: 6.57pm

Mood: teruja

ok..kali ni ak nak post pasl kete lg ekk..

obsessooo..hmmm

HONDA CIVIC TYPE R EURO????…prnah dgr x??

slma ni msti korng slalu dgr kalu model civic ni yg typer r je kan..

ha..actually, ni model civic gak tp dlu gua eran sbb xde kat mesia

rpa2nya..yg ni model tuk pasaran euro je..kat mesia ni xde la bai…

AKAN TETAPI…kpda pmnat2 civic..gud news 4u..

pd KLIMS 2010, HONDA tlh mmpamerkan model ni..

mdel sport premiun yg ckup mengujakan bai…hahah.

Enjin 2.0L  [N/A] output luar biasa 148 kW atau 201PS pada 7800 rpm,

digandingkan dengan transmisi manual 6 kelajuan.

Komponen aerodinamik  krta ni nmpk granag kann

Orang kata Type R Euro tidak berkuasa berbanding Civic Type R,

sebenarnya CTR Euro adalah bersifat all-rounder, sama seperti VW Golf.

CTR wlpon kete pnmpng tp nmpk mcm kras..


so??..wat u like to say??..is’t look interesring 4u??..

kalu ye ap lg…g lah bwat loan cpat2…hahha

if you really knew me

Location: home

Time: 5.34 a.m

Mood: bru lpas subuh

 

Erkk, xsngka plak ak ni nga gian berblog.hahha

subuh2 pown gua bntai jgak..bt it’s fun ok..

nvr mind..as long as gua x kacau org sdh…p

hmm, kali ni gua nak crita pasal ni ha

“ if you really knew me”..hehe

Wassup??..curious bout  wat I’m wnt to talk to

relax guys..it’s jst a wrd ok…actually

yesterday, I saw a tv programme

tjuk die ni ha…ak pown eran gak ni program ape ek..

kalu korg nak tau silalah tgk ek..gua mls nak explain..

ade kat mtv..astro kot “macam2 ada”..kah3

btw, aftr  watch this prgrm, there’s a lot of thing dat I gotta it..

it’s all about, life, love, passion, discrimination..etc..

n I realized dat I’m not alone in this world..

evryone hve their own strory..the story of life

and mybe our story is same our bbf, bf, gf, buddy…bla2

kisah hdp kta ni akn mempengaruhi crk kehidupn kita

alngkah indahnya jka kta dpt berkongsi dgn org lain tntg dri kta

disitulah kta sdr yg “WE’RE NT ALONE IN THIS WORLD”

dn’t fell afraid, being lonely,,…

there mst be some one dat hve sme story wif u..

jst live ur life..be happy n enjoy..coz  life is short…xd….


the incredible of life..

play more, learn more…p

 

 

 

 

Location: bumi

Time: 7.32 p.m

Mood: kosong

KHUTBAH TERAKHIR JUNJUNGAN BESAR NABI MUHAMMAD S.A.W

Tarikh : 9hb. Zulhijjah Tahun 10 Hijriah

Tempat : Lembah Uranah, Gunung Arafah.

Wahai manusia, dengarlah baik baik apa yang hendakku katakan. Aku tidak mengetahui apakah aku dapat bertemu lagi dengan kamu semua selepas tahun ini. Wahai manusia, sepertimana kamu menganggap bulan ini, dan kota ini sebagai suci, maka anggaplah jiwa dan harta setiap orang Muslim sebagai amanah suci. Kembalikan harta yang diamanah kepada kamu kepada pemiliknya yang berhak.

Janganlah sakiti sesiapa pun, agar orang lain tidak menyakiti kamu pula.Ingatlah bahawa sesungguhnya kamu akan menemui Tuhan kamu, dan dia pasti membuat perhitungan di atas segala amalan kamu. Allah telah mengharamkan riba’, oleh itu segala urusan yang melibatkan riba’ di batalkan mulai sekarang.

Berwaspada lah terhadap syaitan demi keselamatan agama kamu. Dia telah berputus asa untuk menyesatkan kamu dalam perkara perkara besar, maka berjaga jagalah supaya kamu tidak mengikutinya dalam perkara perkara kecil.

Wahai manusia , sebagaimana kamu mempunyai hak atas para isteri kamu, mereka juga mempunyai hak di atas kamu.Sekiranya mereka menyempurnakan hak mereka ke atas kamu, maka mereka juga berhak untuk diberi makan dan pakaian dalam suasana kasih sayang.Layanilah wanita-wanita kamu dengan baik dan berlemah lembutlah terhadap mereka kerana sesungguhnya mereka adalah teman dan pembantu kamu yang setia. Dan hak kamu ata mereka ialah mereka sama sekali tidak boleh memasukkan orang yang tidak kamu sukai ke dalam rumah kamu dan dilarang melakukan zina.

Wahai manusia dengarlah bersungguh-sungguh kata-kataku ini,sembahlah ALLAH, dirikan sembahyang lima kali sehari, berpuasalah di bulan Ramadhan,dan tunaikan zakat dan harta kekayaan kamu, kerjakan ibadah Haji sekiranya kamu mampu. Ketahuilah bahawa setiap Muslim adalah saudara kepada Muslim yang lain. Kamu semua adalah sama, tidak saorang pun yang lebih mulia dari yang lainnya kecuali dalam Taqwa dan Beramal Solleh.

Ingatlah, bahawa kamu akan mengadap ALLAH pada suatu hari untuk di pertanggungjawabkan di atas segala apa yang telah kamu kerjakan. Oleh itu, awasilah agar jangan sekali-kali kamu terkeluar dari landasan kebenaran selepas ketiadaanku. Wahai maanusia, tidak ada lagi Nabi dan Rasul yang akan datang selepasku dan tidak akan lahir agama baru. Oleh itu wahai manusia, nilailah dengan betul dan fahamilah kata-kataku yang telah disampaikan kepada kamu.

Sesunguhnya, aku tinggalkan kepada kamu dua perkara, yang sekiranya kamu berpegang teguh dan mengikut kedua keduanya, nescaya kamu tidak akan tersesat selama-lamanya, itulah Al-Quran dan Sunnahku. hendaklah orang-orang yang mendengar ucapanku, menyampaikannya kepada orang lain, dan hendaklah orang lain itu menyampaikan pula kepada yang lain. Semoga yang terakhir lebih memahami kata-kataku dari mereka yang mendengar terus dariku.

 

Saksikan ya-ALLAH, bahawasanya telah aku sampaikan risalahMU kepada hamba hambaMU.

p/s: marilh kta sma2 kembali hidup bertunjangkan agama islam..

sesungguhnya itulah yang sebaik baiknya kerana islam itu agama yg sempurna..

Location: on my bed

Time: 1.45a.m

Mood: mlm jumat keliwon…p

1Malaysia dengan slogan, “Rakyat didahulukan, Pencapaian diutamakan”, ialah konsep yang diperkenalkan oleh Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak pada 16 April 2009 untuk menyeru kabinet, agensi kerajaan, dan kakitangan kerajaan supaya menekankan keharmonian etnik, perpaduan negara, dan penguasaan yang cekap. Mengikut Najib:

“Di bawah konsep ini bererti bahawa kita berdiri, kita berfikir dan bertindak sebagai bangsa Malaysia. Dan kita mengambil tindakan berdasarkan kehendak semua kumpulan etnik dalam negara.”

Namun dengan ungkapan itu, 1Malaysia jelas akan gagal dengan begitu teruk kerana kehendak semua kumpulan etnik dalam negara masih bercanggah, dengan kaum Melayu tertakrif perlembagaan ingin menjadi tuan negara manakala kaum yang lain tidak hendak diperlakukan sebagai rakyat kelas kedua. Dalam mana-mana satu keluarga, tidak pernah adanya sebarang perpaduan dan kebahagiaan apabila anak sulung menuntut hak keutamaan atas alasan bahawa dia dilahirkan lebih dahulu.

Justera, perlu ditegaskan bahawa walaupun bunyi 1Malaysia seolah-olah “Malaysia untuk rakyat Malaysia” (Malaysian Malaysia) yang diperjuangkan oleh Parti Tindakan Demokratik (DAP), ia tidak bermaksud “Malaysia untuk rakyat Malaysia”,iaitu kesamaan untuk semua rakyat Malaysia. Mengikut Najib lagi, 1Malaysia “bukan bererti bahawa kerajaan akan mengetepikan dasar afirmatif, dasar untuk menolong kaum bumiputera yang layak mendapat sesuatu pertimbangan daripada kerajaan”.

Namun, apakah 1Malaysia sebenarnya kalau dasarnya sama sahaja dengan pemimpin-pemimpin terdahulu? Mungkin Najib sendiri juga tidak tahu sehinggalah masih belum terdapat sebarang peta jalan yang konkrit untuk merealisasikan konsep tersebut, selain daripada merakamkan sebilangan prinsip dan nilai yang agak umum serta mengadakan Pertandingan Lagu 1Malaysia Kita, antara sebilangan perkara remeh-temeh yang lain.

Mengikut Datuk A. Samad Said, sasterawan negara, slogan-slogan 1Malaysia lebih menimbulkan kekeliruan daripada keterangan (lihat video di sebelah kanan). Tetapi apa yang jelas sekali adalah bahawa 1Malaysia tidak melebihi suatu kempen politik yang direka bentuk, ekoran keputusan Barisan Nasional yang begitu teruk dalam Pilihan Raya Umum Malaysia 2008, untuk memikat pengundi bukan bumiputera pada Pilihan Raya Umum Ke-13 yang akan datang.

Namun, sehingga 1 Januari 2010, sebagaimana dengan konsep “Cemerlang, Gemilang dan Terbilang” yang diperkenalkan oleh Tun Abdullah Ahmad Badawi untuk kempen Pilihan Raya Umum Malaysia 2004, 1Malaysia masih tidak melebihi suatu retorik politik, tanpa sebarang pencapaian untuk ditunjukkan.

Makan roti dgn kawan.

Sambil makan minum kopi secawan

Duduk termenung xdegunyanya

Meh renung2kan dn fikir2 kan..

:))